Forschungsprojekt ECOMOD

Referenzgeschäftsprozesse und Strategien im E-Commerce

Forschungsgruppe Unternehmensmodellierung
08.07.2021

Referenzgeschäftsprozesse und Strategien im E-CommerceDiese Seite auf Deutsch  

Start
 Research Approach 
 Publications 

 Documentation 
Team
Feedback



Publications & Literature
The following literature references and links show publications and working reports of our research group in the context of the ECOMOD project as well as other references used for establishing the library of strategies and reference processes.
Publications
Frank, U.; Lange, C.: E-MEMO: A Method to support the Development of customized Electronic Commerce Systems. In: Information Systems and E-Business Management (ISeB), Band 5, Nr. 2, 2007, S. 93-116 (online first 2006: DOI - 10.1007/s10257-006-0034-9 ).
Frank, U.: Model-Driven Planning and Development of Infrastructures for E-Commerce. In: Wang, S.; Yang, D.; Tanaka, K. (Ed.): Conceptual Modeling for Advanced Application Domains. Berlin, Heidelberg: Springer 2004, pp. 679-690
Frank, U.: E-MEMO: Referenzmodelle zur ökonomischen Realisierung leistungsfähiger Infrastrukturen für Electronic Commerce. In: Wirtschaftsinformatik, 46. Jg., Heft 5, 2004, S. 373-381
Frank, U.; van Laak, B.: A Method for the Multi-Perspective Design of Versatile E-Business Systems. In: Proceedings of the Americas Conference on Information Systems, Dallas 2002
Frank, U.: Modeling Products for Versatile E-Commerce Platforms - Essential Requirements and Generic Design Alternatives. In: Arisawa, H.; Kambayashi, Y; Kumar, V.; Mayr, H.C.; Hunt, I. (Eds.): Conceptual Modeling for New Information System Technologies. Berlin, Heidelberg, New York: Springer 2002, pp. 444 - 456
Frank, U.: A Conceptual Foundation for Versatile E-Commerce Platforms. In: Journal of Electronic Commerce Research (JECR). Vol. 2, No. 2, 2001 (Electronic Edition)
Frank, U.: Anwendungsnahe Standards für E-Business: Überblick über aktuelle Initiativen.In: Wirtschaftsinformatik, 43. Jg., Heft 3, 2001, pp. 283-293
Frank, U.: Die Modellierung von Produkten für Handelsplattformen im Internet - ein Ansatz auf der Basis von Metakonzepten. In: Jasper, H.; Küng, J.; Vossen, G. (Eds.): Informationssysteme für E-Commerce: EMISA-2000. Linz: Universitätsverlag Rudolf Trauner 2000, pp. 169-185
Working reports
Jung, J.: Mapping of Business Process Models to Workflow Schemata - An Example Using MEMO-OrgML and XPDL, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 47, Koblenz 2004, (PDF, 545 KB)
Jung, J.; Kirchner, L.: A Framework for Modelling E-Business Resources, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 44, Koblenz 2004 (PDF, 408 KB)
Frank, U.; Lange, C.: Corporate Strategies for Electronic Commerce - Stepwise Refinement and Mapping to Generic Business Process Models, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 42, Koblenz 2004 (PDF, 1,6 MB)
Frank, U.; Lange, C.: A Framework to Support the Analysis of Strategic Options for Electronic Commerce, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 41, Koblenz 2004 (PDF, 1,2 MB)
Lange, C.; Frank, U.: Ein Bezugsrahmen zur Verfeinerung und Umsetzung von Unternehmensstrategien im Electronic Commerce, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 40, Koblenz 2004 (PDF)
Lange, C.: Developing Strategies for Electronic Commerce in Small and Medium Sized Companies - Guidelines for Managers, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 39, Koblenz 2003 (PDF, 432 KB)
Lange, C.: Analyse und Entwicklung von Strategien für KMU im Electronic Commerce, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 38, Koblenz 2003 (PDF, 485 KB)
Frank, U.: Vergleichende Betrachtung von Standardisierungsvorhaben zur Realisierung von Infrastrukturen für das E-Business, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Nr. 22, Koblenz 2000 (PDF, 849 KB)
Other literature resources
[BHK02]Hans-Jörg Bullinger (Hrsg.), Henning Hinderer, Anja Kirchhof: Trendanalyse Elektronische Marktplätze, Media Vision Expert, Fraunhofer IAO, Januar 2002.
[DaUl04]Marius Dannenberg, Anja Ulrich: E-Payment und E-Billing - Elektronische Bezahlsysteme für Mobilfunk und Internet, Gabler, 2004.
[Groß04]Jörn Große-Wilde: SRM - Supplier-Relationship-Management, Wirtschaftsinformatik 46 (2004) 1, S. 61-63.
[JCB01]D. N. Jutla, J. Craig, P. Bodorik: A Methodology for creating e-Business Strategy, Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences, 2001.
[Lang02]Carola Lange: Analyse und Modellierung von Preisbildungsmechanismen im Internet, Diplomarbeit, Betreuer: Prof. Dr. Ulrich Frank, Universität Koblenz-Landau, Fachbereich Informatik, Institut für Wirtschafts- und Verwaltungsinformatik, Juni 2003, URL
[Port85]Porter, M. E.: Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, 1985.
[Port98]Porter, M. E.: Competitive Strategy: Techniques for Analyzing industries and competitors, The Free Press, 1998.
[Port99]M. E. Porter: Wettbewerbsstrategie: Methode zur Analyse von Branchen und Konkurrenten, 10. Auflage, Campus Verlag, 1999.
[RiKl02]Kai Riemer, Stefan Klein: Supplier Relationship Management - Supplier Relationships im Rahmen des Partner Relationship Managements, in HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik 228, Dezember 2002, S. 5 -22.
[Scha02]Tina Schanz: EBPP - Electronic Bill Presentment and Payment, HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik 223, Februar 2002, S. 88-93.
[SpPf01]Martin Spann, Donovan Pfaff: Electronic Bill Presentment and Payment (EBPP), DBW 2001 (4), S. 509-512.
[Stef02]Chris Stefanadis: Why hasn't Electronic Bill Presentment and Payment taken off?, Current Issues in Economics and Finance Vol. 8, No. 7, Federal Reserve Bank of New York, July/August 2002.
[Trit02] Michael Tritschler: Rechtsfragen des elektronischen Zahlungsverkehrs, HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik 224, April 2002, S. 87-93.
[TsLi03]Dieter K. Tscheulin, Jörg Lindenmeier: Yield-Management - Ein State-of-the-Art, ZfB 6 (73), 2003, S. 629-662.
[Venk00]N. Venkatram: Five Steps to a Dot-Com Strategy: How To Find Your Footing on the Web, Sloan Management Review, Spring 2000, S. 15-28.
[VICS98]VICS: White Paper #1, 1998, www.cpfr.org/WhitePapers/19971201.html on January, 16th, 2004
[Wild01]Horst Wildemann: Supply Chain Management mit E-Technologien, in ZfB Ergänzungsheft 3/2001, S. 1-19.
[ZPS+00]Zerdick, A; Picot, A; Schrape, K. et al.: E-CONOMICS - Strategies for the Digital Marketplace, European Communication Council Report, Springer, 2000.
[ZPS+01]A. Zerdick, A. Picot, K. Schrape: Die Internet-Ökonomie - Strategien für die digitale Wirtschaft, Springer, 2001.